work hard, no pain, no good training! - Reisverslag uit Peking, China van Wout Leeuwen - WaarBenJij.nu work hard, no pain, no good training! - Reisverslag uit Peking, China van Wout Leeuwen - WaarBenJij.nu

work hard, no pain, no good training!

Door: WoutGosToChina

Blijf op de hoogte en volg Wout

22 Juli 2012 | China, Peking

Beste mensen, mijn excuses voor de vertraging van mijn verslag. Dit komt door alle drukte hier op de school. Hier dus het verslag van de 10e.

Maandag 10 juli. De ochtend rustig aangedaan, want er waren een aantal studenten die poging wilde doen om het record te beteren van 51 bandflips.(de grote vrachtwagen band) omdat ik na 6x al kapot was ga ik de uitdaging niet aan. Degene die niet meededen(vrijwillig) deden push ups en schouder oefeningen. Vervolgens de traptechnieken. Omdat de shaolin groep nu verdubbeld is, worden we opgesplitst, waardoor de gevorderden niet gehinderd worden door de beginners. De gevorderden groep krijgt de eerste paar stappen van de stafvorm. Ik heb nog nooit eerder wapens training gehad, dus het was een flinke klus om zowel de stappen goed te krijgen, als mijn eigen staf te ontwijken. Ik heb aardig wat blauwe plekken en schrammen opgelopen. In de middag doen we push ups de trap af met alle nieuwelingen. Voor ons erg frustrerend, omdat we alles goed moesten voordoen, en vervolgens een lange tijd moesten wachten voordat we eindelijk weer aan de beurt waren. De groep nieuwelingen begint vol zelfvertrouwen en ontbloot bovenlichaam(zoals de gevorderden) aan de oefening. Halverwege de eerste trap zakt 99% van de jongens en meisje op hun knieën, en begint een slopende 50 minuten terwijl de oefening met 15 minuten geklaard zou moeten worden. Zoals bekent is zitten tijdens de les niet toegestaan, en water drinken alleen met toestemming van de leraar. Toch proberen enkelen om de regels uit te komen. De oudere studenten moeten steeds herhalen dat dat niet gewaardeerd word, wat ons niet erg geliefd maakt. Wang raakt gefrustreerd omdat de groep zo traag gaat, en begint de treuzelaars te straffen door ze opnieuw omhoog te sturen. Dit word voor een van de jongens teveel, en er ontstaat een confrontatie tussen de jongen en Wang, waarbij de jongen zichzelf flink in de problemen werkt. De andere nieuwelingen zien hoe de 'stoere' jongen op zijn plaats word gezet, en doen de rest van de oefening zonder mopperen. Na dag een is iedereen kapot, en heeft iedereen respect gekregen voor de gevorderden. Voor 19:00 uur is het in hun kamers doodstil, iedereen slaapt. Weer :

Dinsdag 10 juli. In de ochtend rondes om de school, met bearcrawls de trap af(op handen en voeten). Wang is sinds gister niet blij met de grootte van zijn groep, en om te voorkomen dat hij zijn aandacht niet goed bij iedere student kan houden wil hij vandaag het aantal nieuwe studenten afslinken. Dat betekent zware oefeningen, en het gerucht gaat dat na de lunch de shaolin stretching aan de beurt is. Tot die tijd doen we acrobatiek. Na de lunch blijken de geruchten waar. Shaolin stretching op dinsdag. We zijn op dezelfde volgorde aan de beurt als we terug kwamen van de warming up de berg op. Dit werd ons alleen bij terug komst verteld, waardoor zo goed als alle beginners als laatste binnen kwamen, en dus het langst in afgrijzen moesten toekijken. Wang doet ons allemaal zelf en neemt er de hele middag de tijd voor. Steve, Tee Dee en ik hebben allemaal onze eigen marteling laten filmen, en een aantal nieuwelingen. Zoals verwacht kreeg Wang alle nieuwelingen aan het smeken en schreeuwen, en een enkeling aan het huilen. Het geschreeuw was over de hele school te horen. De Tai Chi en Ba Chi klassen stopten zelfs om even te komen kijken naar de martelpractijken. Zelfs Scott kwam even grijnzend vanuit zijn balkon genieten van de horror. Ik heb een video van een van de jongens waarvan we zijn handen moesten vasthouden om te voorkomen dat hij zichzelf los zou maken en een blessure op zou lopen. Weer : zonnig, met koel briesje.

Woensdag 11 juli. Sanda dag. In de ochtend sprints gedaan op de weg voor de school. Na de brute martelingen van gister zijn de nieuwelingen een stuk rustiger, doodmoe, en hebben ze geen grote mond meer. Een aantal zijn bang dat er tijdens de stretching iets verkeerd gegaan is, en dat ze een blessure opgelopen hebben. Maar na controlle blijken het voornamelijk stijve hamstrings te zijn. Shaolin stretching is blessure gevoelig, maar als het mis gaat zou Wang dat meteen door hebben gehad. Vervolgens padwork voor de oudere studenten, terwijl Wang de grote groep nieuwelingen de basis passen leert van Sanda. In de middag lichte sparwedstrijden. Eindelijk tegenover Steve gestaan. Dat wilden we al een aantal weken maar het kwam er steeds niet van. Steve is een goede kick boxer, een kop groter dan ik ben, maar vooral ontzettend snel. Tee Dee had minder geluk. Tijdens haar wedstrijd tegen (een gefrustreerde) Aaron is ze door haar enkel gegaan. Hopelijk is het niet zo erg als mijn blessure, maar voor alle zekerheid zit ze de rest van de dag met ijs aan de kant. Nog slechter eraan toe is Max, die al een paar dagen niet mee kan trainen vanwege een bloedvergiftiging in zijn knie. Zijn hele been is opgezwollen en knalrood. Hij moet deze week voor een aantal prikken, medicijnen etc naar het ziekenhuis in Taining Town. Het vervelende is dat de ziekenhuizen hier zo slecht zijn dat Scott meer voor Max zijn leven vreest in de ziekenhuizen zelf dan daarbuiten. De doktoren en verspleegkundigen zijn niet goed genoeg opgeleid, en bovendien erg laks en lui. Omdat Max niet kan lopen maar wel graag bij de groep wil zitten, word hij steeds door twee man ondersteund. Weer : heet, veel zon.

Donderdag 12 juli. Vandaag oefenen we de vormen, en leren we meer van de staf vorm. De staf vorm word geoefend in de shaolin hal. Het is de bedoeling de staf met iedere slag te laten horen op de houten vloer. Tijdens de pogingen is het mij gelukt de top van de staf te splijten. Tee Dee rent vandaag niet en doet ook met de vormen rustig aan. Haar enkel is opgezwollen maar niet heel erg dik of pijnlijk. Ze leund tijdens het traplopen op de wandelstok van Wang. Met een been zijn alle shaolin studenten extra aardig en voorzichtig met haar. Max gaat steeds harder achteruit en de medicijnen helpen hem niet. Hij is zelfs allergies geworden. Hij zal vannacht worden geopereerd. Weer :

Vrijdag 13 juli. Vandaag vieren we de verjaardag van Jasmin, (het dove meisje) en het afscheidsfeest van Max. Daarom doen we rustig aan. De reservoir run gevolgd door een frisse duik, en de rest van de middag 'free fitness'. Om 16:00 is Wang klaar met lesgeven en maakt iedereen zich klaar voor de avond. Naast de verjaardag en Max' afscheid is het ook de officiële opening van Scot's bar. Omdat Max in de middag nog niet terug uit het ziekenhuis is, besluiten mijn vriendinnen hun hotelkamer met mij te delen, zodat ik niet zelf voor een hele kamer hoefde te betalen. Voor de verandering gaan we uit eten bij the western. Na het diner gaan we naar Scott's bar. Het is een drukte van belang, alle belangrijke mensen zijn te vinden in de vip rooms en op de dansvloer met de blanken. Chinezen houden van veel drinken en vervolgens de dansvloer op te gaan. Zelfs de leraren zijn de avond flink los gegaan op de dansvloer. De blanken mannen worden uitgedaagd om te drinken, en de blanken vrouwen om met de chinezen te trouwen. Vooral Tee Dee valt erg in de smaak bij de chinezen als ze danst. Halverwege de avond vlucht ze naar mijn arm om van de talloze chinezen, die met haar willen trouwen, af te komen. In tegenstelling tot de vrouw word de blanke man gezien als rijk en machtig, dus ze lieten haar meteen met rust, en feliciteren mij. Kortom, een gekke avond gehad! Zelfs Max komt later op de avond langs. Hij is vannacht geopereerd aan zijn knie. Probleem alleen was dat de verdoving die hij kreeg niet werkte, dus hij heeft alles gevoeld en meegemaakt. Morgen vertrekt hij naar Hong Kong, Waar hij zeker weet beter behandeld te worden. Het is jammer dat zijn avontuur in China zo moest aflopen, zeker omdat hij met zijn overgewicht veel bereikt heeft. Weer : zonnig en koel.

Zaterdag 14. De volgende morgen word de schade van afgelopen nacht bekend gemaakt. Velen hebben opnieuw hun hotelkamer niet kunnen terug vinden en liggen met teveel in een kamer. Tee Dee had met mij afgesproken dat ik haar Bob was, dus zij is veilig en wel in haar eigen bed ontwaakt. Ik heb tot nu toe nog geen kater of iets gehad van het feesten, maar dat komt waarschijnlijk omdat het bier hier zelfs van de tap meer water met schuim is dan zoals Hollands bier. Terwijl de groep zich die middag langzaam voort beweegt, en terugkeerd naar de school, komt de bus volgeladen met de nieuwelingen. Zij waren vrijdagavond te moe om te feesten, dus Scott heeft hen voor vanavond uitgenodigt. Weer : zon, met stevige wind.

Zondag 15 vandaag gebarbequed voor Scotts bar. Chinese barbeque is alleen iets anders dan in het westen. O.a. kippenpoten op stok, eendenhart en ingewanden. Maar als je hard traint, en alleen maar rijst moet eten, is al het soort vlees van harte welkom. Er was ook kippenvleugel, steak, De eendenhart was eigenlijk erg lekker. Met het mooie warme weer kon het natuurlijk niet uitgesloten worden dat de tap open ging. Na de lunch en een aantal biertjes weer terug naar de school gekeerd ik heb eindelijk weer iemand van het thuisfront gesproken, mijn ouders en mijn zus! Volgend weekend word mijn afscheidsfeest gehouden, en ik zie er ontzettend tegenop!

De weken zijn voorbij geraast, en nu moet ik mijn vrienden en vriendinnen hier achterlaten. Vooral Steve en Tee Dee maken me dit erg moeilijk, omdat ik veel samen heb doorgemaakt. Je leert niet alleen met elkaar te trainen, maar ook samen te leven, ongeacht leeftijd, afkomst of religie. Gelukkig wonen de meesten in Engeland, dus mijn eerste vakantiedagen zal ik opmaken aan een vliegreisje Engeland.

Dit is voorlopig mijn laatste verslag voor mijn terugkomst naar Nederland. Ik zal mijn laatste weken in China nog wel op de site zetten, maar pas aan het einde van mijn reis. Dit omdat het toch wel wat tijd en energie kost om iedere week te schrijven. Ik ga genieten van mijn vrienden hier, de training die mijn liefde gewonnen heeft, en daarna genieten van het mooiste deel van China(bevestigd door alle studenten hier) Beijing!

Voor nu de groeten uit China! Wout

  • 22 Juli 2012 - 09:31

    Sabine:

    Heel veel plezier nog met je laatste week in China!

    Tot snel

  • 22 Juli 2012 - 09:48

    Opa & Oma V.d.Velden:

    Hoi Wout, weer een prachtig verhaal
    uit China .Je zal inderdaad o.a. je vrienden en vriendinnen gaan missen daar ,maar de wereld is klein.
    Nu Wout dit zal wel onze laatste reactie zijn , geniet nog zoveel mogelijk de laatste dagen en we zien je weer in holland. de groeten ook aan Scot en je sportvrienden .
    Opa & Oma v.d.V

  • 22 Juli 2012 - 15:56

    Johan:

    Hey Wout,

    nog heel even in China doortrainen, remmen los (voor zover die nog niet los waren) en ik zie uit naar je terugkomst in Nederland. Dan gaan we een keer wat drinken en bijpraten :-).
    Succes nog de laatste dagen!

    Greetz,

    Johan

  • 24 Juli 2012 - 13:23

    Helma:

    hoi Wout,

    wat heb ik genoten van je verslagen, ik mocht zo even van je belevenissen genieten.
    Geniet jij van je laatste weken in het mooie China en neem goed afscheid van iedereen.
    volgens mij heb je vrienden voor het leven gemaakt en dat is heel fijn.
    liefs Helma

  • 24 Juli 2012 - 13:23

    Helma:

    hoi Wout,

    wat heb ik genoten van je verslagen, ik mocht zo even van je belevenissen genieten.
    Geniet jij van je laatste weken in het mooie China en neem goed afscheid van iedereen.
    volgens mij heb je vrienden voor het leven gemaakt en dat is heel fijn.
    liefs Helma

  • 24 Juli 2012 - 13:23

    Helma:

    hoi Wout,

    wat heb ik genoten van je verslagen, ik mocht zo even van je belevenissen genieten.
    Geniet jij van je laatste weken in het mooie China en neem goed afscheid van iedereen.
    volgens mij heb je vrienden voor het leven gemaakt en dat is heel fijn.
    liefs Helma

  • 24 Juli 2012 - 13:24

    Helma:

    3 x scheepsrecht.

  • 28 Juli 2012 - 12:23

    Jan:

    Hé Wout, heavy zaken lees ik allemaal! Petje af, hoor... Na al dat Crouching Tiger bijna terug naar 'l Hollande. Als je uit de jet lag bent, zullen we een keer afspreken. Wil graag je ervaringen face to face horen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wout

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 23878

Voorgaande reizen:

02 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Mijn reis naar China

Landen bezocht: