up to date. - Reisverslag uit Peking, China van Wout Leeuwen - WaarBenJij.nu up to date. - Reisverslag uit Peking, China van Wout Leeuwen - WaarBenJij.nu

up to date.

Door: WoutGosToChina

Blijf op de hoogte en volg Wout

24 Juni 2012 | China, Peking

Hier dan het verslag van afgelopen week. Het is nu eindelijk gestopt met regenen en de lucht klaart op. Dus wie weet zie ik vandaag weer mijn ouders op skype, en mijn vriendinnetje, yeeh!

Maandag 18 juni. Vandaag een glorieuze dag! Ik heb weer gerent! De eerste en tweede kortste afstanden waren vandaag aan de beurt, en ik liep bijna vooraan. Me hiel doet af en toe nog wel gemeen, maar zolang ik goed in het midden van mijn voet stap heb ik nergens last van! En dan was het weer ook nog eens bloed en bloed heet, waardoor het zweet in de ochtend al uit mijn kleding te wringen was in een emmer. We hebben er weer twee nieuwelingen bij in de shaolin groep. Aron(Engeland) en Ben(Engeland) komen ons versterken. In de ochtend deden we schouder oefeningen, gevolgd door een fitness sessie. Buik-armen-schouders-benen. Bij het ontbijt werd ons uitgelegd hoe we de tijd gaan verdelen met de race en de normale trainingen. Om 8:00 uur pakken we de bus(gratisch) naar Taining Town waar we de bootrace gaan oefenen tot 12:00uur. Daarna worden we weer teruggebracht om de rest van de dag normale lessen te volgen. Dit geld voor de maandag, dinsdag en donderdag is dan de race. Dus vreugde vol niet op woensdag Sanda dag! Met deze geruststelling willen de meesten studenten zich dit keer wel inzetten voor de race. Als we eenmaal allemaal op gewicht verdeeld in de boot zitten, blijkt onze stuurman zich verslapen te hebben. Hij komt een half uur later aan gelopen. Inmiddels zijn we hier een ding gewent aan de chinesen. Ze zijn altijd te laat, maar verontschuldigen zich nooit. Na een tijdje blijken we al een stuk beter en sneller te gaan dan voorheen. Alleen het grote probleem is niet het tekort aan spierkracht, maar ritme en timing. We gaan nog steeds niet gelijk met de spanen in het water, waardoor we tijd en energie verliezen. Eenmaal terug hebben we nog even tijd voor een douche om de riollucht van het water van ons af te schrobben, voordat we de volgende oefeningen doen. Traptechnieken, en ik leer weer een aantal nieuwe dingen om aan te werken. Daarna push ups van de trap. Max en Serge hebben zich vandaag bewezen door in een keer zonder te stoppen van de trap af te komen. Voor de beginners was het een nachtmerrie maar ze hebben niet op gegeven. Weer : heet, zon, hete zon!

Dinsdag 19 juni. In de ochtend buikspieren getraind. Daarna stances vasthouden voor 6 minuten per houding. Ik ben met een aantal houdingen de eerste die na 5 minuten los mag laten. (Hoe beter je houding, hoe eerder je mag stoppen)na het ontbijt de berg op rennen. Omhoog heb ik erg voorzichtig en rustig gedaan. Naar beneden kon ik het niet laten om op de vele haarspeld bochten snelheid te maken. Mijn hiel is erg zwak, maar niet pijnlijk. Ik moet hem langzaam weer sterker maken. Na de berg veel traptechnieken, vormen en bushii(korte vormen) gedaan tot de lunch. Door de snel opkomende regenbui trainen we binnen in de shaolinhal, samen met de twee andere klassen. Erg druk dus. Om 13:00 is het ineens droog, en Scott wil alsnog proberen om te varen. Ondanks dat door de vele regen de stroming veel hoger geworden is, en veel sterker. Om 14:00uur staan we met 16 man te wachten op de bus. Maar ipv een grote groene bus, stopt er een mini-busje voor de school. Hierin zaten al drie passasiers en wel geteld 4 personen konden zich nog in de auto proppen. Hoewel we de chauffeur 4x proberen uit te leggen dat 16 man niet past in een volle auto, schijnt het nog niet tot de beste man door te dringen. Er zit niets anders op dan te wachten op de volgende bus, die ongeveer 50 minuten later aankomt. Ondertussen zit de stemming er in de groep om met de vel brandende zon te roeien er 'goed' in. We arriveren bij de boten om iets van 16:00uur. Dan krijgen we te horen dat er twee boten voor ons omgeslagen zijn door de sterke stroming. Oftewel, er word niet meer gevaren. We kunnen de eerst volgende bus terug pakken... die over een half uur vertrekt. Een aantal studenten besluit in Taining Town te blijven, maar de meeste nemen voor het eten de bus terug. Omdat je in Taining Town niet op je geld let ben je er snel doorheen. Ik heb trouwens nog steeds niet gekeken hoe ik in mijn geld zit. Het is hier zo goedkoop dat ik me er nog niet druk om maak. Het enige nadeel is dat je nergens met creditcard kan betalen, en dus iedere keer geld moet opnemen, wat extra geld kost. Weer : hele ochtend regen, namiddag warme zon.

Woensdag 20 juni. Sanda dag! En bovendien hoeven we vandaag niet te oefenen voor bootrace. Het rennen gaat goed, hoewel ik me nog steeds probeer in te houden. Mijn linker enkel klaagt omdat ik hem de afgelopen weken teveel belast heb, en mijn rechter enkel klaagt omdat ik hem nu weer meer belast. Omdat onze huidige shaolingroep een oneven aantal studenten telt, sta ik met Tee Dee op de mat. Tee Dee is erg goed, behendig en snel, dus dat is fijn. Het nadeel is dat zij ruim 7kg lichter is, en ik twee koppen groter ben. Met de takedowns na het ontbijt is dat erg lastig. Voor een van de nieuwelingen is de oefening snel afgelopen, nadat hij op zijn gestrekte arm terecht kwam waardoor zijn schouder uit de kom vloog. Vervolgens land Max (88kg) op de ribben van Steve(78kg).Sanda is niet blessure vrij! In de middag word er geoefend op de vormen. Helaas alweer geen sparren gedaan. Ik ga volgende week Wang vragen of we weer in de kunnen mogen. Waarschijnlijk vandaag niet omdat er nu twee geblesseerde zijn. De vraag is hoe ze het er morgen bij de race vanaf brengen. We zitten al met een aantal te weinig. Weer : bewolkt maar droog.

Donderdag 21 juni. Vandaag de verjaardag van mijn ouwe heer! Van harte gefeliciteerd pap! Ik wou dat erbij kon zijn. Daarnaast is het de dag van de race met de drakenboot! Geen ochtend circuit. Dus uit slapen tot 7uur! Alleen jammer dat ik vergeten was om mijn wekker uit te zetten, dus ik was klaar wakker om 5 uur. Na het ontbijt worden we ingelicht over de dag. We moeten om 10 uur de bus hebben. De race begint om 14:00 uur. We doen twee races, en de tijd word bij elkaar opgeteld. Voordat we vertrekken duiken enkelen de sportzaal in om toch nog wat oefeningen te doen. Eenmaal in Taining Town zien we dat alles in het teken staat van de bootrace, en de straten versiert. Het ziet er mooi en sfeervol uur. Terwijl we o.a. met Wang in the western aan de jus d'orange zitten komen Alicen en Christian(beide amerika) ons vergezellen. Er is alleen een probleem. Ze hebben onderweg een praatje gemaakt met een Chinese vrouw, die iets te enthousiast is over blanken buitenlanders, en achter hun aan bleef lopen. De vrouw schuift opgetogen bij de groep blanken aan, en praat extra luid zodat de Chinezen in het restaurant kunnen zien en horen dat zij met buitenlanders praat. Alleen verstaat ze geen engels, dus zegt alleen maar hallo, how are you en wat is your name? De rest vraagt ze aan Wang, die al gauw genoeg heeft van de vrouw. Als het tijd is vertrekken we naar de afgesproken plaats. De vrouw probeert ons bij te houden op haar sjieke hoge hakken. Wang heeft dit al zovaak meegemaakt dat hij haar geen aandacht meer geeft. De meeste vrouwen die geld hebben willen in blanken gezelschap zijn, om hun status aan de anderen te laten zien. Als we allemaal compleet zijn lopen we naar de startplaats. Bij de start krijgen we onze plek aangewezen en twee blikjes redbul. De chinese fariant van redbul is iets meer dan water met suiker, maar zelfs dan vind ik het nog niet lekker. Scotts vrouw zal ons op de trom begeleiden zodat Scott zelf de lege plekken in de boot kan opvullen. Vol zelfvertrouwen en opgepompt gaan we de boot in. Tee Dee en Charlie doen niet mee en hebben de taak om zoveel mogelijk foto's en filmpjes te maken. Ik heb mijn video camera meegegeven. Toen we eindelijk allemaal op onze plek zaten en we van de kant werden geduwd, begon de adrenaline(of de redbul)te borrelen. Langs de kanten en op de bruggen zag het zwart van de mensen die allemaal hun favoriete boot kwamen aanmoedigen. Het was een groot festival en zelfs de tv-ploegen waren vollop aanwezig. Zelfs het water was versiert met grote banen voor de race. We vaarden naar de start, een vlot in het midden van de rivier. Het was een behoorlijk gedoe om de boot recht te krijgen naast onze opponent. Steeds dreven we te ver naar achter, of opzij waardoor we niet konden starten. Er werd veel gelachen om de blanken vanuit de andere boot en vanaf de kant. Uiteindelijk klonk het startschot en de andere boot vaar de kaarsrecht voorruit, terwijl wij flink afdreven. Onze stuurman was een man uit het dorp, maar meer weet niemand van hem. Vlak voor de kant stuurt hij bij, en we gaan vooruit. Na een paar seconden voluit roeien, kijken we opzij en zien we dat de andere boot een flink stuk achter ons ligt. Stomverbaast komen wij als eerste over de finish. Langs de kanten, op de bruggen valt een verbazing en stilte terwijl wij uit ons dak gaan. Een handje vol mensen juichen met ons mee, als we een rondje maken. De eerste zegen is van ons. De volgende race begint zo'n twintig minuten later. Ondanks een vliegende start lopen we algauw achter op de andere boot. Wanneer we onze angst voor het water vergeten en met veel geschreeuw de achtervolging inzetten lopen we snel en hard in. Dan gebeurt er plotseling iets opmerkelijks. We varen ineens recht op de zijlijn af. We schreeuwen naar achteren maar de stuurman lijkt erg zeker van zijn actie, en stuurt ons weg van de inhaalslag. Ondanks de laatste energieke slagen waardoor we toch nog de staart inhalen verliezen we onder luid gejuich van de Chinezen. Scott is 100%overtuigt dat de stuurman omgekocht is, en iedereen vond het erg verdacht dat het mis ging op het punt dat we ze in haalden. Maar goed, toch een indrukwekkende poging gedaan en we mogen er trots op zijn. Aan de kant werd Scott en zijn studenten ondervraagd door de vele tv-ploegen die ons belaagde. Hoelang ik hier ook ben, ik raak hier maar niet gewent. We zijn het middelpunt van de belangstelling en sommige mensen komen zelfs tussen ons in staan om foto's te maken van onze huidskleur. Gelukkig zit de overwinningssfeer er bij ons goed in. De uitslag : 9e van de 12 deelnemende groepen! En dat met 2x geoefend te hebben! Weer : bloed heet.

Vrijdag 22 juni. Ik heb post! Uit nederland! Sabine&stanley bedankt voor jullie kaartje! Vandaag is het officieel zomer in China. Dit omdat dit jaar twee aprillen telt.(rare mensen, die Chinezen) en om de zomer in te luiden hebben we vandaag geen moment droog weer gehad. In de ochtend onze benen in gel veranderd door de zware oefeningen. We hebben des ondanks de regen wel gerend naar de water reservoir. Dat ging me erg goed af. Dat gold niet voor iedereen. Halverwege de berg, staat namelijk een schuur waar ze tabaksbladen branden. Als de wind verkeerd staat(en dat was het geval) word de hele straat tot de hoek wit van de rook. Voor zeker 20 seconden moet je zonder zuurstof door rennen. Twee mensen hadden last van benauwdheid waardoor ze een tijd lang aan de kant hadden gezeten, tot andere studenten ze kwamen ophalen. Na de reservoir run was het tijd voor stretching. Ik ben benieuwt hoeveel pijnlijker het voor mij gaat worden aangezien ik er al 3 gemist heb. Terwijl we aan het opwarmen zijn met stretchen, komt Wang langs en duwt ons aonder waarschuwing extra laag, en houd voor 10 seconden vast. 'This weather no good stretching' zegt hij vervolgens. Wat betekent dat er geen shaolin stretching word gedaan vandaag. Het weer is te nat en koud voor onze spieren, waardoor shaolin stretching veel te gevaarlijk zou zijn. In plaats daarvan hebben we de rest van de middag 'free fitness.' Weer : regen!

Zaterdag 23 juni. In de ochtend de bus naar Taining Town in met Tee Dee, Jeff en Charlie. Max zou ook mee komen maar heeft weer verloren van de drank, en is nog niet wakker. Charlie blijft in een hotel overnachten om morgen de bus te pakken naar Sjanghai. Tee Dee heeft het er erg moeilijk mee, omdat zij tegelijk met Charlie op de school aankwam, en goed met elkaar bevriend zijn. De middag doen we gebruikelijke boodschappen en snacken onze spierpijn weg tijdens een film op Charlie's laptop. De avond pakken we met een relatief kleine groep(9p.) een restaurant. Na de gezellig en rustige alcoholvrije avond keren de meesten terug naar de school. Weer : regen.

Zondag 24 juni. Vandaag een rustige dag. Het heeft vannacht niet gestopt met regenen. Alleen mijn kamer verlaten voor eten en toilet. Door de constante harde regen is internet nu al ruim 3 dagen niet beschikbaar. Dat is erg vervelend want ik heb mijn ouders en con al ruim 2 weken niet meer geskypt, en mijn vriendin al even min. Misschien vanavond, maar geef het weinig kans. Wang vertrekt deze week voor een korte vakantie naar Hong Kong. Als vervanging krijgt shaolin les van Pierre en/scott. Dat betekent veel vechttraining, conditioning, en push ups. Jeff(Australlie) vertrekt ook deze week voor een vakantie tour met familie door Fujian. Bovendien zijn er dit weekend weer 2 nieuwelingen bijgekomen. Kortom, een zware week voor de boeg. Weer : regen. Nog steeds.

Nu zijn jullie weer helemaal op toe date. In de laatste maand van mijn training ga ik alles geven bij iedere les. Ik stop ook met teveel rijst eten(calorieën!), zodat ik straks in top vorm op vakantie naar Beijing kan gaan.

Groeten uit China!

  • 24 Juni 2012 - 11:34

    Johan:

    Hey kerel,

    goed om weer wat van je te lezen, ik miste al m'n riteel vorig weekend!
    Jammer dat je enkel nog niet 100% goed is, maar je kan steeds meer :-).

    Ik zie uit naar videomateriaal, maar nog meer van live demonstraties ;-).

    Groeten, ook van de rest hier!

    Johan

  • 24 Juni 2012 - 12:30

    Sabine:

    hoi broertje
    leuk weer wat te lezen van je avonturen in het verre land

    leuk ook dat het kaartje toch is aangekomen binnen 3 maanden


  • 24 Juni 2012 - 20:42

    Je Oude Heer:

    Het was weer leuk om weer even met je te spreken ook al gaat de tijd snel het duurt ook nog wel even voordat je weer op schiphol staat.
    We hopen natuurlijk wel dat je de resterende tijd nog zal genieten van je sport ook al vraagt het veel van je.
    Ik hoop dat je ook wat beter weer krijgt want die regen zal je wel eens zat zijn.
    Op YouTube zagen we verschildende filmpjes van een drakenbootrace dat is heftig hoor!
    We wensen je een goede week.
    je pa

  • 25 Juni 2012 - 09:30

    Wout Van Leeuwen:

    Beste mensen, helaas kan ik geen videomateriaal Online krijgen. Dus jullie zullen geduld moeten hebben tot begin augustus!

  • 25 Juni 2012 - 19:45

    Sjoerd:

    Goede verhalen weer Wout!

    Wat een lambal was die stuurman van jullie zeg.. hebben jullie hem niet even rustig op zn kant in het water gelegd?

    Nou hou je taai he,
    groeten van die kleine.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wout

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 23931

Voorgaande reizen:

02 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Mijn reis naar China

Landen bezocht: