week 2 en een werkwaardig weekend! - Reisverslag uit Peking, China van Wout Leeuwen - WaarBenJij.nu week 2 en een werkwaardig weekend! - Reisverslag uit Peking, China van Wout Leeuwen - WaarBenJij.nu

week 2 en een werkwaardig weekend!

Door: WoutGosToChina

Blijf op de hoogte en volg Wout

20 Mei 2012 | China, Peking

Beste mensen,
Er is weer een week voorbijgegaan en dus tijd voor een nieuw verslag. Er is weer veel gebeurt dus neem een bak Hollandse koffie en een smaakvol koekje en ga er goed voor zitten, aangezien die luxe aan mij niet zijn besteeds.

Maandag 14 mei. Vandaag veel gerend. Veel gestrekt, begin van de dag door traptechnieken gedaan. Later op de dag vliegende trappen en ratslagen zonder mat. Veel regen!

Dinsdag 15 mei. Na het rennen been oefeningen. Posities vasthouden voor meerdere minuten waarbij de leraar het erg leuk vind om je een duw te geven of op je been je gaan zitten. Veel en pijnlijk lang gestrekt, zowel ochtend als middag. In een splitpositie blijven staan voor 6 minuten was voor somige zelfs pijnlijker dan de shaolin streching van vrijdag. Het ergste was dat Wong(shaolin leraar) niet tevreden was met de uitvoering van de heren,waardoor alleen de dames mochten ontspannen en de heren alles nog eens over mochten doen. Schijnbaar zien ze in China geen verschil tussen de flexibiliteit van dames en heren... Het weer: erg veel regen!

Woensdag 16 mei. Rug en schouders training. Hiermee bedoel ik het vasthouden van elkaars enkels terwijl we 30 push ups per oefening doen, en baksteen vasthouden met gestrekte armen voor 3 minuten. Daarna sanda training! Voor somige studenten die bang zijn voor blauwe plekken een hel, voor mij en enkele andere een break in de week. Tijdens het sparren flink wat blauwe plekken rond de schenen opgelopen en een nare plek rond mn enkelgewricht na het raken van een elleboog. De rest van de middag trok Wong ervoor uit om Sanda wedstrijden op de tv te kijken. Natuurlijk zonder ondertiteling en volledig in Chinees, wat we hier nu wel gewend zijn. Wat erg tof is is dat ik mijn eerste sanda broek gekocht heb. Zie de foto die ik snel zal proberen te uploaden. Het weer: erg veel regen!

Savonds de eerste les mandarijn gehad. Omdat er wat problemen zijn met het personeel van de school, krijg ik les van Scott zelf. Hij legt uit dat er volgende maand een nieuwe lerares komt voor de Chinese lessen, en zelfs caligrafie bij de les word gevoegd. Ik ben benieuwd! De Chinese taal is erg raar wanneer je het letterlijk vertaald, veel dezelfde woorden in een zin, met net een andere klank erin. Ik leer nu tot tien tellen, wat erg handig is op de markt.

Donderdag 17 mei. Trappen lopen. En niet zomaar traplopen... alle treden op met iemand op je rug. Alle treden af op je handen en voeten met een push up op elke treden! Daarna is het tijd voor de vormen. Aan het einde van de ochtend is de eerste vorm compleet : wo bu tran.
Letterlijk 5 posities vorm genoemd. Een pijnlijke vorm voor vermoeide knieeen en benen maar niet erg ingewikkeld. Wong laat ons elk deel van de vorm apart doen, en als hij stop zegt houden we voor 60 seconden de positie vast. Het weer: erg warm!

Vrijdag 18 mei. Schouders en armen. Voor het rennen roept Scott ons bij elkaar voor een bespreking. Er is een filmpje op YouTube verschenen waarin een oost-europeaanse tourist Chinese meisjes lastig valt en betast. Dit is shokerend gevallen bij de chinesen, en er word veel over gesproken in de zuid-Chinese media. Er word direct gesproken over groeperingen die de buitenlanders het land uit willen zetten. Omdat chinesen niemand als individu zien zien ze deze man gelijk als alle andere blanken touristen. Scott vraagt om extra vriendelijk, beleefd en oplettend te zijn wanneer we de school zouden verlaten want het is een lastige situatie die weken of zelfs maanden kan voort duren.
Na de reservoir run van 10 km komt de gevreesde Shaolin streching. Iedereen wil zo snel mogelijk aan de beurt zijn zodat het achter de rug is. Gevolg is dat ik als laatste aan de beurt was. Niet erg prettig dus. Ik probeer zoveel mogelijk warm te blijven zodat mijn spierenmakelijker rekken. Ook strech ik mezelf ver voorbij mijn pijngrens. Het resultaat was verbazend. Het was een stuk minder pijnlijk dan normaal. Nog steeds zou ik deze manier van streching niemand aanraden om de pijn. De rest van de middag lagen de matten buiten voor Acrobatiek en vliegende traptechnieken. Het weer was erg warm.

Zaterdag. Taining town, fruitmarkt, gekeken voor souveniers, plaatselijke bakker geweest voor cakejes die erg lekker en western smaakten. Daarna een magiato capuchino koffie gedronken in een sjiek restaurant. Koffie in China is balachelijk duur! De goedkoopste is 20 yuan, en daarna 125 yuan. Ondanks het feit dat €1 = 7 yuan moet ik toch beter op me geld letten. Dat gaat erg hard.

Eenmaal terug blijkt er een tv ploeg voor een Chinese zender te zijn voor opnames. We moeten meteen omkleden en opwarmen voor een show-les. Niet lang maar alleen de hoge trappen, ratslagen, en vormen moesten worden gefilmd. Erg tof, maar niet het beste om te doen op een volle maag! Daarna vragen ze of er wat mensen uit verschillende landen zijn die voor de gamera willen zeggen waar ze vandaan komen. Frankrijk, America, Engeland, Rusland en natuurlijk Nederland! In 5 seconden p.p. doen we wat moois voor de gamera en introduceren ons voor het Chinese publiek. Een jong grietje in een geel trainingspak praat voor de camera met de leraren, en probeert een paar tricks die we voordoen. Erg grappig, zelfs al versta je er niets van. Na de opnames worden er veel groepsfotos genomen. Ik ben benieuwd of we er nog iets van te horen of te zien krijgen, het zou dinsdag a.s. uitgezonden worden maar geen idee hoelaat en welke zender.

Zondag. Door de plotselinge drukte van zaterdag neem ik mijn bijbeltje, rol koekjes en gekookt water mee naar mijn 'plekje' een overdekt bankje met overzicht op de school en de bergen. Rond de lunch blijkt plosteling onze kok de benen te hebben genomen. Scott is woedend en wij hongerig. Op kosten van Scott nemen we de meesters mee naar Xin Xiou, 1,5 km verderop. In het restaurant bestellen de meesters een aantal gerechten. Op de visgerechten na, die erg leken op de visvan de markt die in de zon liggen te bakken, waren de andere gerechten goed te doen.

Nu begint mijn 3e week. Ik hoop dat ik wat meer plezier kan vinden in de trainingen nu ik eraan begin te wennen. Volgens de mensen hier is dit de week waarin men hun partner thuis ook wat minder gaat missen en gewent raakt aan het voedsel.

De Groeten vanuit China!
Wout

  • 20 Mei 2012 - 12:56

    Sabine:

    hey broertje

    leuk je ff gesproken/gezien te hebben via skype!

    leuk verhaaltje weer, ik hoop wel dat de kok inmiddels weer terug is gekomen?

    groetjes Sabine

  • 20 Mei 2012 - 20:52

    Johan:

    Hey kerel,

    goed om te lezen hoe het met je gaat. Ik zie hieronder dat je contact kan houden via skype, ofwel, ik zou graag een skype-adres ontvangen :-).

    Aan de ene kant ben ik blij dat ik m'n studie nu kan afmaken, aan de andere kant betreur ik het ook wel dat ik niet mee kon met je.

    Ik kijk uit naar al je posts en de rest van je foto's!

    Grtz,

    johan

  • 21 Mei 2012 - 18:25

    Helma:

    Hoi Wout, met enige rillingen over je trainingen gelezen. Ik als moeder vindt dat dus vreselijk, maar je bent oud en wijs genoeg om dit te doen. En ik hoop dat die chinezen weten wat ze doen met je. Hoe kon je terug in een koffertje opgevouwen? Blijf genieten,groetjes van ons uit Hoofddorp.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wout

Actief sinds 14 Dec. 2011
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 23930

Voorgaande reizen:

02 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Mijn reis naar China

Landen bezocht: